ΣΥΝΤΗΡΗΣΕΙΣ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΙΚΩΝ ΣΤΕΓΩΝ ΠΑΡΚΩΝ SUNWIND. Πατήστε στις φωτογραφίες για λεπτομέρειες και αναλυτική σας ενημέρωση.

ΝΟΜΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ “NEW DEAL” ΜΕΤΑΞΑΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

03-04-2014 ΝΟΜΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ “NEW DEAL” ΜΕΤΑΞΑΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

Κύριε Δράμαλη καλησπέρα σας.

 

Σε συνέχεια της επικοινωνίας μας, σας αποστέλλουμε κείμενο νομικού σχολιασμού και επείγουσας ενημέρωσης σε σχέση με το ψηφισθέν νομοσχέδιο «Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στο πλαίσιο εφαρμογής του ν. 4046/2012 και άλλες διατάξεις» ("New Deal").

ΝΟΜΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

NEWDEAL” – Οι νέες ρυθμίσεις για τις ΑΠΕ του ν. «ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ Ν. 4046/2012 ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»  

Α. Καταγραφή τελικών ρυθμίσεων που εισήχθησαν με το «NEWDEAL» σχετικά με τις ΑΠΕ

Σημαντικές επιπλέον αλλαγές και τροποποιήσεις επέφερε το τελικώς ψηφισθέν πολυνομοσχέδιο όσον αφορά τις ρυθμίσεις του επονομαζόμενου «NewDeal» για τις ΑΠΕ, σε σχέση με αυτό που είχε τεθεί προ ημερών σε διαβούλευση.

Συγκεκριμένα, οι κυριότερες διατάξεις που εισάγονται προβλέπουν τα εξής:

  • Καταρχάς, το ψηφισθέν νομοσχέδιο επανακαθορίζει τα στοιχεία τιμολόγησης της πωλούμενης ηλεκτρικής ενέργειας για τους εν λειτουργία σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ. Ειδικότερα, όσον αφορά τους φωτοβολταϊκούς σταθμούς δεν προβλέπεται τελικώς, σε αντιδιαστολή με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, μείωση εγγυημένων τιμών για φ/β σταθμούς έως 100 kW, οι οποίοι συνδέθηκαν έως και το Β’ τρίμηνο του 2011 και οποίοι δεν έχουν λάβει ενίσχυση. Το αυτό ισχύει και για συγκεκριμένους φ/β σταθμούς άνω των 100ΚW, οι οποίοι επίσης δεν έχουν λάβει κάποια ενίσχυση βάσει αναπτυξιακού νόμου, αναλόγως του χρόνου σύνδεσής τους. Επιπλέον, το Υπουργείο προέβη και σε νομοτεχνικές βελτιώσεις για τους υπόλοιπους σταθμούς, οι οποίοι θα υποστούν την παρέμβαση του νομοθέτη, προβλέποντας, ωστόσο, μικρότερες περικοπές από τις αρχικά προβλεπόμενες. Περαιτέρω, για σταθμούς ισχύος έως και 100 kW, οι οποίοι ανήκουν σε κατ’ επάγγελμα αγρότες, οι ισχύουσες τιμές αποζημίωσης μειώνονται κατά ποσοστό 12%, εφόσον δεν έχουν λάβει ενίσχυση.
    • Όπως είναι γνωστό, ο επανακαθορισμός των τιμών εξαρτάται από το εάν ο Παραγωγός έχει λάβει κάποιας μορφής ενίσχυση ή όχι για την κατασκευή του σταθμού. Κατά γενική αρχή, η αποζημίωση είναι υψηλότερη για τους σταθμούς που δεν έχουν λάβει ενίσχυση. Προς το σκοπό αυτό, προβλέπεται η υποβολή σχετικής δήλωσης από τους παραγωγούς προκειμένου να ενταχθούν στις αντίστοιχες κατηγορίες (με ενίσχυση ή χωρίς ενίσχυση). Ενώ το αρχικό νομοσχέδιο όριζε ότι οι παραγωγοί αυτοί θα πρέπει να προβούν στη συμπλήρωση υπεύθυνης δήλωσης (του Ν. 1599/1986) εντός 2 μηνών από την θέση σε ισχύ του νόμου, το ψηφισθέν νομοσχέδιο προβλέπει την υποβολή σχετικής ηλεκτρονικής δήλωσης εντός 2 μηνών από τη στιγμή που θα έχουν τεθεί σε λειτουργία κατάλληλα προς τούτο συστήματα πληροφορικής από τον ΛΑΓΗΕ και τον ΔΕΔΔΗΕ. Η προθεσμία που παρέχει ο παρών νόμος στον Λειτουργό και τον Διαχειριστή για την εγκατάσταση αυτών των συστημάτων είναι τετράμηνη.
    • Έτερη ουσιωδέστατη τροποποίηση που εισάγεται με το «NewDeal» επί των ισχυουσών συμβάσεων είναι η υποχρέωση παροχής έκπτωσης που επιβάλλεται στους παραγωγούς AΠΕ και ΣΗΘΥΑ και η οποία υπολογίζεται ως ποσοστό επί της συνολικής αξίας της εγχυθείσας κατά το 2013 ενέργειας. Πλέον, τα ποσοστά για τους φ/β σταθμούς κυμαίνονται από 34% έως 37,5%. Επιπροσθέτως, για φ/β σταθμούς έως 100 kW(συμπεριλαμβανομένων αυτών που ανήκουν σε κατ’ επάγγελμα αγρότες), επιβάλλεται στους παραγωγούς η υποχρέωση παροχής έκπτωσης 20%. Για τις υπόλοιπες ΑΠΕ/ΣΗΘΥΑ το ποσοστό έκπτωσης είναι 10%.
    • Είναι σημαντικό να υπογραμμισθεί ότι στο ψηφισθέν ν/σ έχει απαλειφθεί η διάταξη που υπήρχε στο υπό διαβούλευση κείμενο και η οποία προέβλεπε ότι ο ΛΑΓΗΕ, ο ΔΕΔΔΗΕ ή ο προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας θα προέβαιναν έως 31.10.2014 σε μονομερή τροποποίηση της ισχύουσας σύμβασης πώλησης/συμψηφισμού με την οποία θα προσδιοριζόταν η νέα τιμή αποζημίωσης με βάση τις νέες διατάξεις.
    • Κατά ρητή πρόβλεψη του ψηφισθέντος νομοσχεδίου, η διάρκεια των συμβάσεων πώλησης/συμψηφισμού που έχουν υπογραφεί με τους παραγωγούς, επεκτείνονται αυτοδικαίως κατά 7 επιπλέον έτη.
    • Τέλος, σημειώνεται ότι αίρεται η αναστολή χορήγησης αδειών παραγωγής και προσφοράς όρων σύνδεσης για νέους φ/β σταθμούς, η οποία είχε επιβληθεί με Απόφαση του Υπουργού ΠΕΚΑ τον Αύγουστο του 2012. Ωστόσο, στο πλαίσιο αυτό εισάγεται μία νέα πρόβλεψη, σύμφωνα με την οποία όσοι Παραγωγοί είχαν υποβάλει αιτήσεις στον Διαχειριστή για χορήγηση προσφοράς σύνδεσης και οι οποίοι παρέμειναν σε εκκρεμότητα λόγω της εφαρμογής της εν λόγω Υπουργικής Απόφασης, καλούνται να επιβεβαιώσουν εκ νέου το ενδιαφέρον τους εγγράφως εντός 2 μηνών από την έναρξη ισχύος του νόμου, άλλως οι σχετικές αιτήσεις τίθενται στο αρχείο.

Β. Προκαταρκτική Νομική Αξιολόγηση των νέων ρυθμίσεων

Οι ρυθμίσεις που εισήχθησαν κατόπιν της ψήφισης από τη Βουλή των διατάξεων της Παραγράφου ΙΓ΄ του Άρθρου Πρώτου του πολυνομοσχεδίου «Μέτρα Στήριξης και Ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας στο Πλαίσιο Εφαρμογής του Ν. 4046/2012 και άλλες διατάξεις», με τις οποίες θεσπίζονται μονομερείς παρεμβάσεις στις υφιστάμενες συμβάσεις πώλησης/συμψηφισμού που υπέγραψαν οι παραγωγοί με αντισυμβαλλομένους τους αρμόδιους διαχειριστές (ΛΑΓΗΕ Α.Ε., ΔΕΔΔΕΗ Α.Ε. και ΔΕΗ Α.Ε., αντιστοίχως στην περίπτωση των οικιακών φωτοβολταϊκών), ενέχουν πλείστες εστίες νομικού προβληματισμού και δημιουργούν πεδίο νομικής αμφισβήτησης με χρήση κατάλληλων ενδίκων βοηθημάτων στο πλαίσιο μιας συγκροτημένης νομικής στρατηγικής εκ μέρους των παραγωγών.

Επιστημονικά ενδιαφέρουσα είναι ενδεχομένως όχι τόσο η διερεύνηση των εστίων ασυμβατότητας των κομβικών ρυθμίσεων του εν λόγω νόμου με σειρά διατάξεων υπερνομοθετικής ισχύος του ημεδαπού και του ενωσιακού δικαίου, αλλά μάλλον το αντίστροφο: Είναι όντως λίαν κοπιώδης η προσπάθεια ανίχνευσης στην αιτιολογική έκθεση του νόμου βάσεων πιθανής συμβατότητας των κρίσιμων θεσπισθεισών ρυθμίσεων με πλείστες διατάξεις υπερνομοθετικής ισχύος αλλά και έχουσες συνταγματική ποιότητα κείμενες δικαιοκρατικές αρχές.    

Ο σαφής νομικός προβληματισμός γύρω από τη συνταγματικότητα των βασικότερων διατάξεων με τις οποίες επιβάλλεται μονομερώς κυρίως α) η τροποποίηση όρων των Συμβάσεων Πώλησης Ηλεκτρικής Ενέργειας από ΑΠΕ/Συμβάσεων Συμψηφισμού, ως προς τη μείωση των εγγυημένων τιμών και β) η υποχρεωτική αναδρομική παροχή έκπτωσης της ήδη τιμολογηθείσας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τους Παραγωγούς για το έτος 2013, δια της άμεσης έκδοσης πιστωτικού τιμολογίου, διατυπώνεται διαυγώς και από την ίδια την Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής στην σχετική Έκθεσή της, σύμφωνα με την οποία επισημαίνεται ότι η νομοθετική παρέμβαση σε υφιστάμενες συμβάσεις αντίκειται στην αρχή της ελευθερίας των συμβάσεων, η οποία αποτελεί ειδικότερη εκδήλωση της συνταγματικά προστατευόμενης αρχής της οικονομικής και επιχειρηματικής ελευθερίας.

Περαιτέρω, επισημαίνεται ότι προκύπτει ζήτημα και ως προς τη συμβατότητα των εν λόγω ρυθμίσεων με το αρ. 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου περί προστασίας της ιδιοκτησίας-περιουσίας, στο βαθμό που η παρέμβαση θίγει ενοχικά δικαιώματα, δικαιώματα «περιουσιακής φύσεως» και κεκτημένα «οικονομικά συμφέροντα». Τούτο ισχύει στο μέτρο που η στέρηση τέτοιων δικαιωμάτων επιτρέπεται κατά πάγια νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου μόνο για λόγους δημόσιας ωφέλειας και προϋποθέτει την καταβολή αποζημίωσης.

Πέρα από το ζήτημα της παραβίασης υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεων του εθνικού αλλά και του πρωτογενούς και δευτερογενούς ενωσιακού δικαίου, η νομική αξιολόγηση της μονομερούς τροποποίησης των υφιστάμενων συμβάσεων θα πρέπει να εξεταστεί και υπό το πρίσμα της πάγιας νομολογίας του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με την οποία τα κράτη μέλη δεν δύναται να παραβιάζουν κατά την ενάσκηση της νομοθετικής τους αρμοδιότητας επί θεμάτων υποκείμενων σε κανονιστική ρύθμιση στο επίπεδο του ενωσιακού δικαίου γενικές δικαιϊκές αρχές αναγνωριζόμενες παγίως σε ενωσιακό επίπεδο, μεταξύ των οποίων αναντίρρητα συγκαταλέγεται και η αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου.

Σημειωτέον ότι παρά το γεγονός ότι με τον παρόντα νόμο, ο νομοθέτης προέβη σε ουσιώδη παρέμβαση τροποποιώντας μονομερώς όρους των υφιστάμενων συμβάσεων των παραγωγών, ουδεμία πρόβλεψη εμπεριέχεται στο εν λόγω νομοθέτημα για την έτερη πλευρά του πλέγματος των ρυθμιζόμενων συναλλακτικών σχέσεων, ήτοι τις δανειακές συμβάσεις που πλείονες παραγωγοί έχουν υπογράψει με πιστωτικά ιδρύματα. Σε κάθε περίπτωση, επιβάλλεται για μείζονες νομικούς λόγους η χάραξη της στρατηγικής εννόμου προστασίας των παραγωγών να λάβει υπόψη το πλέγμα συμβατικών σχέσεων Τράπεζας-παραγωγού, οι οποίες είναι εξόχως πιθανό να εντεθούν σε πλαίσιο επαναξιολόγησης και διαπραγμάτευσης.


 

Σε σχέση με το ερώτημα που μας απευθύνατε αναφορικά με προτεινόμενη άμεση νομική ενέργεια για την προστασία των ιδιοκτητών οικιακών φ/β/ σας ενημερώνουμε επιπλέον για τα εξής:

 

Κατόπιν ενδελεχούς νομικής αξιολόγησης των νέων ρυθμίσεων που αφορούν στα οικιακά φωτοβολταϊκά, κρίνεται αναγκαία ως πρώτη και άμεση νομική ενέργεια ησύνταξη και επίδοση εξώδικης δήλωσης – διαμαρτυρίας και πρόσκλησηςαπό κάθε κάτοχο οικιακού φ/β συστήματος ατομικά προς τον αντισυμβαλλόμενο προμηθευτή (ΔΕΗ κλπ) με τον οποίο έχει συνάψει σύμβαση συμψηφισμού, δια της οποίας με την επίκληση στοχευμένης νομικής επιχειρηματολογίας ο εκάστοτε παραγωγός θα δηλώνει προς τον αντισυμβαλλόμενο του προμηθευτή ότι εμμένει στην πιστή τήρηση των όρων των υπογραφεισών συμβάσεων με αναφορά και στις από αυτό απορρέουσες έννομες συνέπειες και θα επιφυλάσσεται ρητά για την άσκηση των καταλλήλων ενδίκων βοηθημάτων. Ήδη μεγάλος αριθμών εντολέων μας μας έχει χορηγήσει την εντολή δρομολόγησης της εν λόγω νομικής ενέργειας.

 

Σημειωτέον ότι η προγενέστερη και δη άμεση – ει δυνατόν ακόμη και πριν τη δημοσίευση σε ΦΕΚ των επίμαχων νομοθετικών διατάξεων – επίδοση της ανωτέρωεξώδικηςδήλωσης – διαμαρτυρίας και πρόσκλησηςαπό κάθε οικιακό παραγωγό ατομικά επιβάλλεται και από δικονομικούς λόγους προ της άσκησης οποιουδήποτε ενδίκου βοηθήματος.

 

Η αμοιβή της δικηγορικής μας εταιρείας για τη σύνταξη και επίδοση της ανωτέρωεξώδικηςδήλωσης – διαμαρτυρίας και πρόσκλησηςγια έκαστο μέλος του συνδέσμου σας ανέρχεται στο ποσό των 90 Ευρώ (πλέον ΦΠΑ, συμπεριλαμβανομένων των εξόδων επίδοσης) ανά οικιακό φ/β.

 

Τα απαιτούμενα έγγραφα που θα πρέπει να μας αποστέλλονται είτε ηλεκτρονικά (info@metaxaslaw.gr), είτε μεfax(210-3390749), είτε ταχυδρομικά (Ασκληπιού 154, 114 71, Αθήνα) είναι τα εξής:

 

Α) Σύμβαση Συμψηφισμού

Β) Τελευταίος Λογαριασμός προμηθευτή

 

Η ανωτέρω αμοιβή της δικηγορικής μας εταιρείας μας δύναται να κατατίθεται από έκαστο εντολέα – μέλος του Συνδέσμου στους τραπεζικούς λογαριασμούς της δικηγορικής μας εταιρείας, με απαραίτητη, ωστόσο, την αποστολή του αντιστοίχου καταθετηρίου είτε μεfax, είτε ηλεκτρονικώς.

 

1) PIRAEUS BANK

IBAN: GR38 0172 0800 0050 8006 0752 020

ACCOUNT NUMBER: 5080 060752 020

 

2) EUROBANK

IBAN: GR38 0260 0990 0003 1020 0542 832

ACCOUNT NUMBER: 0026.0099.31.0200542832

 

Για οποιαδήποτε διευκρίνιση παραμένουμε στη διάθεσή σας.

 

Μεεκτίμηση,

Γ. Λήψη Νομικών Μέτρων

Η Δικηγορική Εταιρεία «Μεταξάς και Συνεργάτες» έχοντας συγκροτημένη, όχι οψιγενή και συγκυριακή, εξειδίκευση και επιστημονική διείσδυση στο δίκαιο της ενέργειας, έχει ήδη αναλάβει τόσο κατ΄ εντολήν Συνδέσμων Παραγωγών Ηλεκτρικής Ενέργειας από ΑΠΕ, όσο και κατ΄ εντολήν μεμονωμένων Παραγωγών (μεταξύ των οποίων και κατόχων οικιακών φ/β και κατ΄ επάγγελμα αγροτών) τη νομική αξιολόγηση των εν λόγω διατάξεων και την χάραξη της κατάλληλης στρατηγικής για τη δικαστική αμφισβήτηση και προσβολή τους ενώπιον των αρμοδίων δικαστηρίων και δικαιοδοτικών οργάνων τόσο σε εθνικό, όσο και σε ενωσιακό επίπεδο, δια της επιλογής των καταλλήλων και πρόσφορων ενδίκων βοηθημάτων. 

Βρισκόμαστε στη διάθεση όλων των ενδιαφερομένων παραγωγών για περαιτέρω συμβουλευτική αρωγή και ενημέρωσή τους σχετικά με την άμεση ανάληψη των αναγκαίων νομικών ενεργειών για την προάσπιση της επένδυσής τους, οι οποίοι μπορούν να επικοινωνούν μαζί μας είτε τηλεφωνικώς στο +30 210 3390748 (τηλ. κέντρο), είτε δια ηλεκτρονικής αλληλογραφίας στην ηλεκτρονική διεύθυνση: info@metaxaslaw.gr

ΕΠΙΣΤΡΟΦΉ